HISTORIA ODESKIEGO TROLEJBUSU

7 listopada 1945 roku odbyło się uroczyste odkrycie trolejbusowego ruchu w Odessie. Pierwsza linia była zbudowana jeszcze w 1941 roku, jednak jej odkryciu przeszkodziła wojna. Rumuńskimi okupantami był wywieziony cały sprzęt przygotowanej do rozruchu pierwszej kolei sieci, włączając 10 nowych trolejbusowych maszyn JaTB-4, zbudowanych na Jarosławskim samochodowym zakładzie. Tylko w 1944 roku, po zwolnieniu miasta, rozkradnięty do okupacji napocząli powracać do miasta. Jednak w zamian nowych trolejbusów do Odessy przyszły zburzone w Rumunii karoserie, rozbite, opalone i rozskompletowane. Razem z dziesięciu odeskimi przyszedł i zburzony trolejbus tegoż typu z innego miasta, co też utrafiło do Rumunii.
W warunkach skrajnego deficytu wojskowego czasu, pracownicy Odeskiego tramwajowego trustu ponawiali trolejbusowe maszyny i miejską kontaktową sieć. Po remoncie na nich odbywali się nauczanie przyszli kierowcy. 4 października 1945 roku specjalna komisja przyjęła miejską trolejbusową sieć, 6 października po niej odbył się pierwszy próbny rejs. 7 listopada uroczysto otworzyła się pierwsza trasa odeskiego trolejbusu „Dworzec – Plac Lwa Tołstego”.
Odtąd odeska trolejbusowa sieć słusznie służy do przesuwania po mieście odesytom i gościom Odessy…