SAD RZEŹB
Sad rzeźbiarstw Odeskiego muzeum Literackiego – zjawisko, co nie zna analogów. Sad rzeźbiarstw przekazuje unikalny wygląd tej, co stoi na dawnej ziemi, lecz nieodmienny młodocianej Odessy, miasta, które wciągnęło tradycje dużych kultur i prześwietliło ich słonecznym uśmiechem. Corocznie jego odwiedza blisko setki tysięcy turystów. Sad rzeźbiarstw Odeskiego muzeum literackiego – to ekspozycja współczesnego rzeźbiarstwa, dokonanego w samych różnych artystycznych kierunkach, od tradycyjnych do bardzo niestandardowych. Ta instrukcja Odessy jest niepowtarzalna – drugi takiej nie ma nigdzie w świecie. Na dziś tu można zobaczyć więcej dziesiątka rzeźbiarstw. Oprócz rzeźb literackich bohaterów i geniuszów, w Sade rzeźb także wolno zobaczyć słynnych połowieckich bab – stare rzeźby, stworzone przez ludzi Prsyczarnorza tysiąc lat w tył.

Kompozycja „Porwanie Europy” stanęła prezentem dla Odessy do jejo dwóchsetleciu i została zbudowana we wrześniu 1994 roku architektem W.N. Czepelewym i rzeźbiarzem A.P. Tokarewym.

Rzeźbiarz – M. Rewa. 2015 rok.

Rzeźbiarz – M. Rewa. 2015 rok.

Pomnik słynnemu dwunastemu krzesłu z powieści «Dwanaście krzeseł» I. Ilfa i Je. Petrowa, dwóch odiessitow-iumoristow. Otwarty 1 kwietnia 1999 r. Architekt — M. Rewa. W szczyt sezonu turystycznego do pomnika ustawia się ogromna kolejność z pragnących sfotografować się na nim — mówią, co «krzesło» przynosi powodzenie i finansową pomyślność.

Pomnik otwarty 2 września 2004 r., na dzień miasta. Rzeźbiarz — A.W. Tokarew, architekt – W.L. Głazyrin. Najpierw pomnik był ustalony na ul. Łanżeronowskoj, przed działką żółtej jezdni, jednak odpowiedniość stylowi otaczających budowl znajdowały się pod bardzo dużym znakiem zapytania w oczach wielu odesytów. Być może, toż jego wreszcie przeniosły do o wiele mniej tłocznego i pięknego miejsca, gdzie on i znajduje się teraz. W 2007 roku pomnik był przeniesiony na bulwar Sztuk (obecnie bulwar Żwaneckiego).

Pomnik był uroczyście otwarty w Miejskim sadowi 14 lutego 2006 roku — w dniu zakochanych. Autor kompozycji — rzeźbiarz M. Rewa. Trzymetrowa kompozycja, ważąca tonę, jest dokonana w formie drzewa, korona którego przypomina serce. Na patynuje spiżowej koronie, jak dojrzałe płody, plastyczny występują 210 polerowanych do blasku spiżowych serc, – po liczbie lat miastu Odessie (pryzpomnimy, że Odessa była założona w 1794 roku). Kilku serc upadły na ziemię i leżą koło podstawy lufy. Rzeźbiarz wyjaśnił sens kompozycji: „drzewo – to podstawa życia: jego korzenie – przeszłość, korona – teraźniejszość”. Na lufie drzewa na 65 mowach świata napisano jedno słowo – „miłość”. Za przesądem, co urodziło się, jeśli zakochana para, podjąwszy się za ręce, dotknie do lufy drzewa, to ich miłość będzie mocna, jak brąz.

Kompozycja «Złote dziecię», słynnego rzeźbiarza Ernsta Nieizwestnego — jego prezent dla Odessy. Otwarty w 1995 roku przed budynkiem dworca morskiego. Pomnik symbolizuje drzewo, z owocu którego zjawia się dziecko.

Przez kwartał od pomnika Werie Chołodnej, na placu jej imienia, znajduje się niezwykły pomnik. Dwa chłopaczkowie kołyszą się na tablicy. To – bohaterzy autobiograficznej powieści „Bieleje żagiel samotny” słynnego odeskiego pisarza Walentyna Kataiewa (1897-1986). Pomnik jest otwarty w 1988 r. Rzeźbiarz – N.I. Stepanov. Idea pomnika powstała u rzeźbiarza jeszcze w 1965 r. On wyświęcał na plany pisarza, pokazał jemu pierworysy i fotografie makiet, które ten w całości zaakceptował. Ten pomnik stał się jednym z ostatnich pomników, ustalonych w Odessie za czasów radzieckich.

Kiedy odchodzą statki
Wszystka zostaje na cumie
Koło uwodzicielskiej ziemi.

Autorami rzeźbiarstwa, co otworzyło się w rybnym szeregu „Nowego Prziwozu” stanęli Igor Iwczenko i Hilary Stadnik. Rzeźbiarstwo jest ustalone w centrum handlowego pawilonu rybnego szeregu i otwarte razem z ostatnim obiektem kompleksu „Nowy Prziwoz” w 2006 roku.
